stoppad av polisen...

på grund av att jag cyklade mot ett rödljus, som tur var fick jag inga böter men en tillsägelse och en varning så nu är jag den mest laglydigaste cyklisten i malmö som står snällt och väntar och som sträcker ut sina händer för att visa tecken vart jag ska svänga.... hade inte varit roligt med böter.....





Bland annat kan cyklist bli bötfälld om:

-bromsen inte är effektiv: 500 kronor.

-strålkastare framåt saknas eller inte fungerar ordentligt: 500 kronor.

-baklykta saknas eller inte fungerar ordentligt: 500 kronor.

-reflexer saknas eller inte fungerar ordentligt: 500 kronor.

-ringklocka saknas eller inte fungerar ordentligt: 500 kronor.

-strålkastare framåt lyser rött: 500 kronor.

-baklykta lyser vitt: 500 kronor.

-cykelkärra eller sidovagn saknar stadgade lysen: 500 kronor.

-cykeln har delar eller tillbehör som inte är godkända: 500 kronor.

Trafikförordningen handlar om hur man ska bete sig i trafiken. Bland annat stadgar den böter för cyklist som:

-cyklar mot rött ljus: 1 500 kronor.

-inte följer vägmarkering eller vägmärke: 500 kronor.

-inte följer anvisning från vakt eller polisman: 1 000 kronor.

-inte lämnar fri väg för utryckningsfordon, tåg eller spårvagen: 1 000 kronor.

-inte väjer för trafikant som kommer från höger: 1 000 kronor.

-inte stannar vid stopplikt eller trafiksignal: 500 kronor.

-inte låter gående passera på bevakat övergångsställe: 1 000 kronor.

-inte väjer för gående på obevakat övergångsställe: 1 500 kronor 

-inte sett till att barn man skjutsar använder cykelhjälm: 500 kronor. 

-låter cykeln dras eller skjutas på av annat fordon: 500 kronor.





Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

oj det var flera som jag inte ens visste. =O

2010-10-11 @ 10:21:44
URL: http://futurum-nobis-est.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0